"Ponikve" civilna vazdušna luka - Vlada odlučuje o sudbini aerodroma u blizini Užica

Uporedi smeštaj

Nakon više od 14 godina s vojnog aerodroma "Ponikve" kraj Užica ponovo će se obavljati civilni letovi. Vlada Srbije će tokom naredne nedelje odlučiti o prenosu prava korišćenja aerodroma na Grad Užice.

Naime, Skupština Užica odlučila je da pokrene inicijative kod Vlade Srbije za prenos prava korišćenja nakon što su Dragan Šutanovac, ministar odbrane, i Jovan Marković, gradonačelnik Užica, potpisali u novembru prošle godine Protokol o konverziji dela aerodroma "Ponikve" u civilne svrhe.

Kako se aerodrom nalazi delom i na teritoriji Bajine Bašte, bila je neophodna saglasnost i te opštine, što je urađeno decembra 2009. godine. Nakon toga su dve opštine nastavile aktivnost za dobijanje odgovarajuće odluke Vlade.

– S obzirom na to da smo nedavno dobili kompletnu imovinsku dokumentaciju, Direkcija upravo radi na pripremi predloga zaključka. Pretpostavljam da ćemo ovaj predmet dostaviti Vladi na razmatranje verovatno u toku sledeće nedelje – izjavio je za "Blic nedelje" Srboljub Panić, zamenik direktora Republičke direkcije za imovinu.

Da bi se "Ponikve" osposobile za putnički i teretni saobraćaj, nužno je da se saniraju posledice NATO bombardovanja, kada je, izuzev kontrolnog tornja, potpuno uništena aerodromska struktura. Osim brojnih neeksplodiranih projektila, najveći problem na ovoj lokaciji predstavlja osam aviona srpske ratne avijacije sa gotovo 16 tona eksploziva, koji se više od deset godina nalaze zatrpani u podzemnim bunkerima.

Za saniranje razorene piste i vađenje zaostalih bombi do sada je utrošeno približno 1,5 mil EUR, a potrebno je još pet miliona kako bi se ovaj posao završio. Osim toga, za izgradnju pratećih objekata i ostale infrastrukture neophodno je izdvojiti još 20 mil EUR.

Kako je Jovan Marković, gradonačelnik Užica, izjavio za "Blic nedelje", ovaj grad je od Vlade zatražio instrukcije koje aktivnosti dalje mogu da preduzmu.

– Cilj nam je da se što brže realizuje prenos prava korišćenja aerodroma, i to pre svega zbog potencijalnih donatora koji bi bili zainteresovani da izdvoje novac za čišćenje aerodroma od ubojnih sredstava, što je preduslov za izradu analiza i projekata konverzije.

Nakon dobijanja dozvole od Ministarstva odbrane, grad Užice ima u planu da konkuriše kod fondova Evropske unije za sredstva kojima će se ukloniti zatrpani avioni, a da zatim "Ponikve" daju koncesionaru.

– Užice i okolne opštine zainteresovane za ovaj projekat ne bi mogle da isfinansiraju potrebe aerodroma. Procene studije ekonomske opravdanosti postojanja civilne vazdušne luke kažu da bi investicija ovakvog tipa počela da se otplaćuje tek posle desete godine, što je za nas veliki zalogaj. Osim za aerodrom, novac je potreban i za pristupne puteve i infrastrukturu kako bi za četiri godine, što je realna vremenska distanca, "Ponikve" počele da uslužuju civilne letove – zaključio je Marković.

Višestruka korist

"Ponikve" se nalaze 12 kilometara severozapadno od Užica, na nadmorskoj visini od 900 metara. Građen početkom 80-ih godina prošlog veka, aerodrom je otvoren za upotrebu tek 1992. godine. Prvu i jedinu civilnu liniju aerodrom je imao 1996. kada je JAT leteo na relaciji Beograd–Užice–Tivat. Ova linija je kasnije ukinuta zbog male popunjenosti. Nakon saniranja, pista na Ponikvama biće dugačka 3.200 metara, što je po dužini odmah iza Surčina, međutim, trenutno je osposobljeno samo 2.300 metara. Značaj ovog aerodroma je veliki kako za razvoj turizma, tako i za razvoj privrede. Osim turističkih lokacija na Zlatiboru i Tari, stavljanje u rad ove vazdušne luke koristiće i izvozu obojenih metala, transportu drvne građe i voća, i to pre svega malina.

(Napomena: tekst je u potpunosti preuzet iz lista "Blic" od 07.03.2010.)

Vesti i događaji: 

Kategorija: 

Mesto: