Savet psihologa - 10 zlatnih pravila kako da preživite izolaciju

Uporedi smeštaj

Savet psihologa Marijane Đenić Assi, Psihološko savetovanje "PsihoLogos" Zlatibor - Deset zlatnih pravila kako da preživite izolaciju

1. Održavajte pravilan ritam sna i budnosti

Ovo je prvo i najvažnije pravilo koga se treba pridržavati da ne bi došlo do poremećaja sna i našeg unutrašnjeg sata za spavanje. Važno je da idete na spavanje u uobičajeno vreme i da se budite u vreme kada ste navikli, sa ili bez budilnika.

Izbegavajte da kažete sebi „ma da, ionako sutra mogu da spavam, čak iako pogledam neki film u toku noći neće se ništa značajno dogoditi“. Ne možemo ni da zamislimo koliko je lako izaći iz uobičajenog ritma sna.

Ako imate problema sa spavanjem nemojte ostajati u pižami ceo dan. Obucite makar trenerku kako biste pokazali našem mentalnom delu da postoje različiti periodi u toku dana i kako biste na taj način olakšali ciklus spavanja.

2. Ograničite slušanje vesti

Čim se probudite poklonite sebi prvih 30 minuta bez slušanja vesti i gledanja telefona. Na taj način vaš mozak će imati jednu sigurnu zonu da misli razumno i da donosi pravilne odluke.

Važno je biti informisan ali biti u stalnoj potrazi za novim informacijama o broju zaraženih nije samo beskorisno nego je i kontraproduktivno za vaše psihološko blagostanje. Izaberite jedan ili dva momenta u toku dana u kojima ćete se informisati ali ostatak vremena posvetite drugim aktivnostima.

Takođe i na društvenim mrežama izbegavajte priče o virusu jer ne samo da vam ne pomaže već vas podseća na teškoću sadašnjeg trenutka i stoga samo rizikujete da postanete još više anksiozni. Pričajte o nečem drugom.

3. Ne moraju svi dani biti isti

Nedelja ne mora biti kao ponedeljak, niti sreda mora da izgleda kao subota. Može da vam zvuči banalno ali jako je važno da znate koji je danas dan i da se ponašate u skladu sa tim.

Kada se poremeti rutina, može vam se javiti osećaj zbunjenosti. Moraćete ponovo da naučite da uspostavite svakodnevnost kako bi se obnovio psihološki i hronološki smisao. Jako je važno da znate šta radite četvrtkom a šta subotom. Održavanje vaših nedeljnih navika samo će vam omogućiti da budete spremni za ponovno vraćanje u normanost kad vanredno stanje prestne.

4. Briga o sebi je ključna u ovom periodu

„Ne moram da brijem bradu ujutru jer ionako ne moram da se sretnem ni sa kim“. „ Ne moram da uradim manikir jer ionako sedim kod kuće“. „Istuširaću se sutra“. Pogrešno!.

Takva ponašanja doprinose da izgubimo kontakt sa našim zdravim delom ličnosti. Osim toga ona nas čvrsto drže za vanrednu situaciju koju trenutno živimo, praveći je još više živom. Znači ako obično lakiram nokte jednom u sedam dana, uradiću isto i u ovom periodu. Ako mi je navika da se tuširam ujutru čim se probudim nastaviću to da radim.

5. Održavajte socijalne kontakte

Društvenost je urođena potreba svih ljudskih bića. Dopustite da vam današnja tehnologija pomogne da održavate socijalne kontakte čak iako sedite kod kuće. Telefonski poziv ili video poziv preko modernih aplikacija može da vam omogući da ostvarite više bliskosti pogotovo sa onim osobama koje su same, našim starijim prijateljima, rodbini, deci. Možete da organizujte kafu ili čaj sa dragim ljudima putem Skyp-a, vibera ili drugih aplikacija.

6. Fizička aktivnost

Svaka vanredna situacija dovodi nas u stresno stanje koje više ili manje primećujemo pa čak i oni koji su manje anksiozni mogli bi da dožive značajna stanja uznemirenosti. Fizička aktivnost nam pomaže da smanjimo stres i anksioznost a ujedno aktivira i hormone sreće.

Preko interneta možete naći kurseve raznoraznih fizičkih aktivnosti preko yoge i fitnessa do vežbi istezanja i pilates-a. Ponekad će samo biti dovoljno da uključite muziku, da se prepustite i da plešete.

7. Planovi

Koliko ste puta samo rekli „Da imam više vremena mogao bih da počnem da slikam, pišem, učim, čitam, upišem kurs stranog jezika, da posetim neki muzej itd. Ima mnogo stvari koje ste spakovali u neku pregradu želja sam zato jer niste imali vremena. Evo sada je trenutak za to. Sada su dostupne virtuelne posete raznim muzejima i galerijama u zemlji i inostranstvu koje možete pronaći na Google.

8. Lični prostor

Društvo je važno, ali je isto tako korisno da imate jedan lični prostor u koji niko, čak ni vaš partner, ni roditelji ni deca ne mogu da uđu. Iako u kući nemate pojedinačnu prostoriju za svakog od vas gledajte da stvorite jedan prostor i vreme samo za vas gde ćete moći da razmišljate, meditirate, slušate muziku, čitate knjigu ili pričate na miru sa dragom osobom.

9. Humor i ironija

Sva literatura posvećena psihologiji u vanrednim uslovima predlaže humor kao jedan od snažnih mehanizama koji pomaže u jačanju odnosa sa drugima i sprečava pojavu izgaranja.

Stresni događaji se mogu nanovo interpretirati i pozitivno restrukturirati pomoću ironije i humora. Stoga, ironija je efikasna u kanalisanju agresivnosti koja je nastala od frustrirajućih događaja i koja nam pomaže da budemo kreativniji u traženju nekog novog viđenja celokupne situacije.

10. Zdrava ishrana

Zdrava ishrana je korisna ne samo za naše telo nego i za naše psihološko funkcionisanje. Trudite se da svom telu pružite sve što je potrebno kako bi postalo jače ali ne zaboravite da ćete trebati izaći iz kuće jednom kada se vanredna situacija završi.

Povezani objekat: 

Vesti i događaji: 

Kategorija: 

Aktivnost: